Tablets in het onderwijs

geplaatst in: Tablets | 0

In 2010 bracht Apple de eerste iPad op de markt. Het gebruik ervan werd steeds populairder onder zowel jongeren als ouderen. Scholen raakten ook geïnteresseerd in tablets en dan met name om de leerlingen beter onderwijs te kunnen geven.

Vele jongeren zullen vast een tablet thuis hebben en weten dus al hoe het in zijn werk gaat. Maar onder scholen wordt het nu ook populairder. Er wordt nu veel les gegeven met behulp van een tablet. Sommigen zijn er positief over en anderen steken hun kritiek over tablets in het onderwijs niet onder stoelen of banken. Wat zijn nou de voordelen en de nadelen? En wat concluderen de onderzoekers?

– Leerlingen gaan er sneller door leren.

– Het kan leraren tijd besparen.

– Leerlingen krijgen direct te zien of hun opgave goed of fout is gemaakt.

– Je maakt het onderwijs voor de leerlingen aantrekkelijker.

– Je kunt het onderwijs op maat bieden.

– Door het gebruik van tablet kun je meer doen met ICT.

– Gemakkelijk in gebruik en het is simpel te verplaatsen.

– Geen gesjouw meer met zware schoolboeken.

Uiteraard wordt er over het gebruik van tablets in het onderwijs ook kritiek gegeven. Vaak genoemde minpunten:

– Door tablets zijn de leerlingen vaker afgeleid.

– Technische problemen.

– Een tablet is minder geschikt voor groepsopdrachten.

– Je hebt apparatenbeheer nodig voor de invoering van het systeem van iPads op scholen. Dat vereist veel organisatie en administratie.

Wij zijn het erover eens dat er meer voordelen dan nadelen op te sommen zijn. De tijd zal leren wat de voorkeur gaat genieten. Maar aangezien de trend om alles digitaal te doen ook al in andere branches is doorgedrongen, zoals bij ziekenhuizen en gemeentes, zal het gebruik van tablets uiteindelijk de overhand gaan krijgen, ook in het onderwijs.