Aan de basis van elke online marketingstrategie ligt je content. Logisch natuurlijk, want dit is het eerste wat mensen zien als ze (online) met jouw bedrijf in aanraking komen. De content op je website kan bestaan uit teksten, afbeeldingen, audio’s of video’s. In de meeste gevallen zijn de teksten het meest belangrijk. Daar kun je namelijk op een gemakkelijke manier de juiste zoektermen in verwerken. Er zijn veel manieren waarop je je content kunt inzetten om meer klanten te krijgen. In dit artikel sommen we er enkelen voor je op.
SEO geoptimaliseerde on page content
Als we het hebben over de content die op je eigen website staat, dan noemen we dat on page content. Je website is vaak hét kanaal om nieuwe klanten aan te trekken, maar dan moeten je teksten wel geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit doe je door eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, en daarna de teksten te schrijven op basis van de gekozen zoektermen. Je kunt dit natuurlijk zelf doen, maar als je daarvoor een SEO copywriting specialist inschakelt weet je zeker dat de content google-vriendelijk is. Dit wil zeggen dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat bij zoekopdrachten die passen bij wat jij te bieden hebt.
Content voor social media
Naast on page content moet je ook voldoende aandacht besteden aan de zogeheten off page content. Dit is alle content die wel betrekking heeft op jouw product of dienst, maar die niet op je eigen website staat. Alle content op social media valt daaronder. Deze kun je inzetten om je verhaal te vertellen, klanten te trekken, mensen te inspireren, etc. Er zijn heel veel manieren waarop je met social media content je bedrijf kunt laten groeien, en in de meeste gevallen werkt social media marketing het beste als je daarvoor een online marketeer voor inschakelt.
Content voor linkbuilding
Een derde vorm van content is die voor je linkbuildingstrategie. Linkbuilding heeft betrekking op het plaatsen van links naar jouw website, op andere websites met een vergelijkbaar publiek en aantrekkelijke autoriteit. Wat je daarmee doet is in feite de autoriteit van je eigen website opkrikken, waardoor je hoger zult ranken in zoekmachines.
In principe hoeft content voor linkbuilding niet eens van super hoge kwaliteit te zijn, en het hoeft voor het effect zelfs niet SEO geoptimaliseerd te zijn. Zo lang de anchors en links er maar correct instaan is het goed. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er zomaar wat over je business geschreven mag worden, maar de content hoeft zeker niet zo geoptimaliseerd en wervend geschreven te worden als on page content en content voor op je social mediakanalen.
Dat gezegd hebbende, is linkbuilding wel een enorm belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie, dus besteed er zeker voldoende aandacht aan!